tisdag 27 juni 2023

Så går Forden igen!

Så har det gått en månad igen utan uppdateringar.. Jag får ta det från början.

Efter att ha målat utsidan på motorn kollade jag insidan. Här syns vevaxel med ramlager och vevstakar. Det ser riktigt bra ut. Lite svart, visst men så är motorn över 100år. Även det som på den andra motorn saknade oljeröret syns mellan blockväggen och kamaxeln.
Även tråget såg relativt rent ut. På min motor var det mycket mer slagg i botten och på det massa rester från vevstakslagret. Det tvättades naturligtvis av innan det sattes tillbaka.

Så första helgen i juli var det dags. Jag hade förberett med att ta bort så mycket som jag kunde. Även flyttat över generator och startmotor till den nya. Men startmotorn skulle det visa sig att jag borde väntat med. 

Här står Forden med tomt motorrum. Jag lät rattaxeln sitta kvar samt plåtarna mellan ram och framskärm. Det skulle nog ha varit lättare om jag tagit bort dessa innan. Även överhalvan av växellådan med pedalerna fick vara kvar. Det blev riktigt trixigt att få ur motorn och senare tillbaka.. Men det gick att vrida ner motorn runt rattaxeln, men endast om startmotorn togs bort igen.

Här tror teamet att den nya motorn nästan är på plats.. Teamet bestod av Mig själv med stor hjälp av Jan och svärson, TACK!

Men vi hade ännu inte förstått hur pillrigt det kan vara att få ihop kardanknuten med växellådan.. Mycket olika lösningar provades innan det tillslut gled ihop.

På söndagen kunde jag start och senare köra första varvet runt kvarteret. Och jag trodde då att det var slut på lärdomar.. Men en T Ford vill alltid lära ut mer saker...

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Litet vinterprojekt att styra med..

Jag har funderat på om det går att göra en egen ratt? I materialet till flaket kom det med en bit mahogny.. skulle det kunna gå att... Jo, m...