tisdag 27 juni 2023

Punktering igen?

Mer lärdomar fick jag när jag gjorde första turen med nya motorn. Fick även med mig frugan för första gången.. 

Precis när vi körde upp på gårdsplanen så fick vi punktering, igen? Men med  två erfarna T-Ford ägare till hjälp kunde det fixas med en medhavd extraslang. Så gott..
På väg hem fick jag även lära mig att bensinen kan ta slut i flottören om man kör för fort.. gissar att den nya packningen i tanklocket gjorde att det blev vakuum i tanken. När den väl stannat och fått stå en stund så gick det att starta igen.. och att jag hade vågat mig ut på en 2+1 väg gjorde inte saken bättre.. Då kör vi igen..

Det tog inte 2km innan det var dags för nästa strapats. För att undvika de större vägarna valde jag grusvägen när det väl gick att komma ifrån 2+1vägen.. Den börjar med en längre uppförsbacke upp över en grusås..Jo, det slutade med att jag fick backa upp för även där blev det bensinstopp.. Väl hemma har jag lite svårt att få med frugan igen.. Hur gör ni?

Någon dag senare fick jag se att slangnippeln satt snett i däcket. Den här gången var det inte lågt däckstryck som gjorde att slangen vandrade i däcket. Vilket jag misstänkte vid de förra tillfällena.

Jag har fälgar med lösa "klämmor" och jag fick se att fälgen roterat på löten? 

Kanske lite otydligt, men på fälgen är det format ett U som tillsammans med en av skruvarna ska hålla fälgen på plats. Jag har sett att den ena av benen på U'et har varit avfilat, vilket jag tagit för givet att det är någon tanke med.. Men det har gjort att U'et har kunnat glida ur läge när jag bromsat. Det syns på skruven att det hänt några gånger.. Jag kan räkna till minst tre... Jag även konstatera att det alltid hänt när jag nästan är framme.

Lösningen blev att det hjulet får vara framhjul tills jag hittar en bättre fälg. Sen ligger slang, däckjärn och handpump i bilen numera. 

Mitt i punkteringsmysteriet får jag se att hela vänster bakhjul är kladdigt av bakaxelolja. Mer kunskaper att fånga upp..
Bara plocka isär och göra rent.. 

Analysen denna gång är att det troligen var helt tomt på fett i yttre lagren när den kom hem. Det lilla jag fått in via nippeln har i alla fall gjort att det inte gått torrt. Sen har bakaxeloljan smort fint både på in och utsida. Nu blev det rejält med fett innan lagret monterades igen. Sen bytte jag mässings nipplarna till vanlig fettnipplar och fyllde utifrån. Men bytte naturligtvis tillbaka till mässingsnipplar igen.

Men tänka sig.

Efter senaste turen kom jag hem igen utan ett enda haveri. Hoppas att det fortsätter så.
  
  
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Litet vinterprojekt att styra med..

Jag har funderat på om det går att göra en egen ratt? I materialet till flaket kom det med en bit mahogny.. skulle det kunna gå att... Jo, m...