söndag 28 maj 2023

Haveri!

Till slut kom jag fram till Bosse Rödfärgar'n och T-Ford Klubbens marknad i Vingåker.
Det var strax innan jag var framme det började låta metalliskt från motorn.. Jag körde till sidan av vägen och insåg snart att här kan jag inte stå. Ja, jag körde sista biten. Det var i alla fall ingen som missade att jag kom, när jag åkte in på gården. Men det blev att åka släpvagn hem på eftermiddagen. 
Så här såg det ut i oljetråget när jag öppnade motorn dagen efter.. det måste varit fler lager som smält bort under motorns 100 åriga liv.
Vevstaks lagret på tvåans cylinder måste ha gått varmt då det smälte. Och för er som inte skruvat T-ford. Det är babbittslager, gjort av en legering av bly, tenn och koppar och kanske något mer.. 
Ni som gjutit tennsoldater vet att tenn håller formen och sen helt plötsligt smälter.. Så även dessa lager.. 

Sen är den stora fråga varför det smälte??
Antingen är det för tight spel, eller dålig smörning. Och apropå smörning så finns ingen oljepump utan motorn smörjs med stänksmörjning. Vevaxeln plaskar runt i oljan och allt blir smort på en gång. Men det förutsätter att det finns olja som i sin tur leds från bakkant motor till framkanten av ett rör. Svänghjulet vispar upp olja vilket fångas upp i en liten tratt bakom svänghjulet och sen rinner oljan framåt. Lite fiffigt..
Oljeröret ska sitta i hålet som syns mitt i bild.. Det fanns inget oljerör på min motor! Och som sagt, det sitter monterat bakom svänghjulet. Vilket innebär att jag måste plocka isär hela motorn...Hmmm...

Men det är då T-ford klubbens medlemmar visar sitt rätta jag. Ett rop på hjälp i klubbens forum och mindre än 24 timmar senare levereras en komplett motor till dörren. Stort tack Åke med kamrat!
Med den nya motorn är jag snart åkande igen och kan i lugn och ro fixa min motor.
200kg järnskrot flyttar man inte på hur som helst. Jag började med att bygga ihop ett rullbart motorstativ av lite skrot som fanns tillsammans med 4 hjul från tillbehörsaffären runt hörnet.  
Rentvättad och en burk värmebeständig färg senare är den riktigt trevlig. Och allt står på det nytillverkade motorstativet. Med det går det lätt att rulla motorn dit jag vill.
Jag ska öppna bottentråget och kolla så att allt finns på insidan. Dessutom brukar tråget vara fullt med gammal olja som mest ser ut som smet. Startmotor, generator och kanske även fördelaren tänker jag ta från min motor när det blir så dags.



1 kommentar:

  1. Verkar ju vara en fantastik sammanhållning o hjälpsamhet i T-Fords klubben, grattis till att snabb lösning verkar ju kunna bli körbart inom kort igen. // Lennart

    SvaraRadera

Litet vinterprojekt att styra med..

Jag har funderat på om det går att göra en egen ratt? I materialet till flaket kom det med en bit mahogny.. skulle det kunna gå att... Jo, m...