söndag 21 maj 2023

oj vad tiden går... Bäst att uppdatera bloggen med alla "up's & down's"

Jag fortsatte med taket. För att även taket ska passa ihop med mina sidoplåtar så förlängde jag underkanterna. Dessutom blir taket ett riktigt vindfång så jag fällde även in ett par vinkeljärn för styvhetens skull. 

Jag spände över en vinylduk för att det ska vara tätt.  Jag fick inte med bilder på järnen i takets framkant med remmar och kabin-hakarna för att fästa fast taket i framkanten.

En bild på resultatet!
Det kan jag kategorisera bland månadens "up's"..

Men allt är ju inte bra...
Det började skrapa från ena bakhjulet, och när jag tittade såg jag att en av fjädrarnas krokar tittade ut mellan bromsköld och hjul.. Så  ska det inte vara..
Det visade sig vara för långa fjädrar för att hålla ihop backarna. De hängde helt löst när jag kollade med den enda som inte blivit demolerad..
Sån tur är hade jag beställt nya bromsband med belägg som jag inte monterat ännu..  och jo standard bromsbanden är stål mot stål.. T-Fordarna är inte kända för bromsverkan..
Men som alla T-Ford ägare vet är det inte bara att ta bort bakhjulen. Man måste ha den speciella avdragaren som är anpassad för gängorna på navet. Men sån tur finns det trevliga och erfarna T-Ford människor överallt. Tack Magnus för lånet!

Denna episod får vara blandat med up's & down's.
Den har läckt mer olja än normalt. Visst en T-Ford markerar revir som värsta han hunden.. men det är var mer..
Det verkar komma från bakkant växellåda.. och när jag lossar kåpan och tittar samt att ha rådfrågat T-Ford kunniga. Så inser jag att det saknas en vital del i min motor! Det finns ingen bakgavel i växellådan med tillhörande lager! Va! Jo..
Den här saknas helt. Sådan tur finns det möjlighet att låna för att lämna tillbaka så fort jag hittar en.
Även detta finurliga verktyg fick jag låna. Det gör så att jag kan ta bort fjäderhänkena och även montera dem efteråt utan att behöva bryta med bakfjädern.
Jag hängde upp kardanröret med en rem så gick det lättar att styra in fyrkantröret när det väl skulle ihop. Dessutom behövde delarna inte ligga på marken under tiden jag fick dit gaveln. Här är det på väg tillbaka. 

Även denna episod kan sammanfattas med blandade känslor. Men nu läcker det bara lite normalt, får jag hoppas.
Nästa episod får ett eget inlägg.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Litet vinterprojekt att styra med..

Jag har funderat på om det går att göra en egen ratt? I materialet till flaket kom det med en bit mahogny.. skulle det kunna gå att... Jo, m...