Sen första varvet av sidolämmar, det ska bli ett varv till när jag gjort förstärkningsjärnen.
De sidolämmar jag har i ek vill jag spara till det slutliga utförandet med annat bakstycke på karossen. När jag ser bakskärmarna borde jag även göra om infästningsjärnen och flytta ner dem en bit.Det här är en bild som jag inte hade tänkt behöva lägga upp.. och även anledningen att jag inte uppdaterat på ett tag.. Surt..
Efter ha fått ihop början på flaket tänkte jag mig en tur runt kvarteret hemma... Efter de flesta startförberedelserna skulle jag veva runt motorn ett par varv för att få in lite färsk bensin i cylindrarna. Tvärfast! Va!
Bara att lyfta på toppen igen och konstatera att cylindrarna var fulla med vatten samt cylinder 3 satt fast som berget..
Äntligen isär!Jag fyllde cylindrarna med 5-56 och lät det vara en vecka. Lite lätt knackning och det släppte, phu..
Efter försiktig slipning och honing av cylider 3 så ser det bra ut igen. I alla fall så bra det kan.
Varför hände det då.. Troligen lite för optimistisk koll av toppen förra gången. Denna gång är det bara att erkänna att den slog sig redan förra tillfället ca 0,20mm på längden. Men dialog i gång om både eventuellt lån av topp och planfräsning.. Bara att vänta.
Efter försiktig slipning och honing av cylider 3 så ser det bra ut igen. I alla fall så bra det kan.
Varför hände det då.. Troligen lite för optimistisk koll av toppen förra gången. Denna gång är det bara att erkänna att den slog sig redan förra tillfället ca 0,20mm på längden. Men dialog i gång om både eventuellt lån av topp och planfräsning.. Bara att vänta.
Med toppen borttagen från motorn är det bra att börja tänka på något annat, belysning till exempel.
Jag har funderat en hel del på hur man löser bak-/ bromsljus och blinkers i en snygg baklampa. Och sen vita och orange framåt. Till slut kom jag på att jag kan ha pilar som riktningsvisare. Det gör det lättare med lamporna framåt och bakåt. Så får det bli.
Ett litet fäste på rutramen skapades för att fästa pilarna. Inget inkopplat ännu då mer grejor är på väg på posten.
Jag har funderat en hel del på hur man löser bak-/ bromsljus och blinkers i en snygg baklampa. Och sen vita och orange framåt. Till slut kom jag på att jag kan ha pilar som riktningsvisare. Det gör det lättare med lamporna framåt och bakåt. Så får det bli.
Ett litet fäste på rutramen skapades för att fästa pilarna. Inget inkopplat ännu då mer grejor är på väg på posten.
Jag har sedan Forden kom hem försökt få isär fotogen lamporna. Behållarna satt som berget.. Jag har sprutat en skvätt olja vid lämpliga tillfällen i skarvarna.. Till slut med lite knackningar på kanterna lossade de.
Och rostigt förstås.. Speciellt brännarna, de är helt slut, så där måste jag hitta något annat.
En snabb analys ger att det är i alla fall inte originalbrännare, det ser ut som en brännare från en stormlykta när jag kollar på fotogenlamps hemsidorna. Var kan man hitta en original tro?
En snabb analys ger att det är i alla fall inte originalbrännare, det ser ut som en brännare från en stormlykta när jag kollar på fotogenlamps hemsidorna. Var kan man hitta en original tro?
Keep on fighting! Plana en topp är ju inte så bökigt, nu är det inte mycket kvar tills det är dags. Bra jobbat!
SvaraRadera